Pekerja sosial sebagai pemangkin atau fasilitator mempunyai tanggungjawab menilai struktur polisi dan program-program yang mempunyai kelemahan dalam sesebuah organisasi demi mempertingkatkan keberkesanan perkhidmatan. Setelah menentukan faktor–faktor yang menghalang perkhidmatan yang efisyen, pekerja sosial mempunyai tanggungjawab untuk merancang dan melaksana pendekatan yang kondusif bagi mamantapkan perkhidmatan termasuklah penyediaan input-input berkaitan kepada pihak pentadbir atau pengurusan agensi: penggunaan mesyuarat staf untuk memperakukan atau mengajukan masalah; penggabungan dengan staf lain untuk memberikan tekanan kepada pentadbir yang menentang serta menggalakkan penyertaan atau penglibatan dalam sesi latihan perkhidmatan dan sebagainya.
Strategi-strategi khusus untuk mencapai tujuan tersebut adalah meliputi: pemberian harapan, pengurangan penolakan dan ambivalensi, pengakuan dan pengaturan perasaan-perasaan, mengidentifikasi atau mengenal pasti dan mendorong kekuatan-kekuatan personal dan aset-aset sosial, memisahkan masalah menjadi beberapa bahagian sehingga lebih mudah dipecahkan, dan pemeliharaan sebuah fokus pada tujuan dan cara-cara pencapaiannya (Barker, 1987:49).Monday, 8 August 2011
PERANAN PEKERJA SOSIAL SEBAGAI PEMANGKIN / ENABLER
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
izin copas dan saya cantumkan sumbernya
ReplyDeletesalam. boleh cik kupaskan lagi peranan2 pekerja sosial? btw info ini sangat membantu saya
ReplyDeleteboleh nyatakan perbezaan peranan dengan strategi pekerja sosial. TK :)
ReplyDeletesaya keliru enabler dengan fasilitator. boleh bezakannya?
ReplyDelete